tirsdag 22. juli 2014

Isolasjon dag 4

Ja, da er jeg kommet til dag 4 i isolasjon. Det har som dere vet vært litt spesielt de første dagene her i isolasjonen på grunn av det tragiske dødsfallet vi opplevde, men nå er ting begynt å falle litt på plass igjen.
Jeg prøver å begynne å få litt rutiner på dagene, noe som kan være greit når en er "innesperret" for en tid.
Det tar litt tid å komme inn i rutiner og hvordan ting gjøres her. Men det er bare å spør andre pasienter som har vært her og nå er ute av iso og også snakker jeg jo mye med de som selv er i iso samtidig med meg. Og ikke minst kommunisere så godt en kan med de sykepleierne som stadig vekk er innom meg i løpet av dagen. Må le litt for det er ikke alltid like lett, men google translate er et godt hjelpemiddel av og til.
I tillegg kommer jo Dr. F alltid innom med mine blodverdier og jeg får info og kan spør om det jeg vil. Også Anastasia er inne hos meg hver dag, og av og til mer enn en gang, for å høre hvordan det går.
Så egentlig er en jo ikke alene og jeg føler meg absolutt omgitt av omsorg og trygghet...... jeg bare kan ikke gå ut av rommet selv. ;-) Egentlig har det vært litt greit å gire ned på engelskpratingen her i Iso. Har jo pratet så mye engelsk med mine medpasienter når jeg var ute at jeg til og med pratet engelsk til meg selv, når jeg var alene på rommet, he he. Nå skriver jeg i stedenfor med dem og det er litt lettere og kan bruke den tiden jeg trenger til det.

Får nok enda en del steroider i dryppene her, for jeg føler meg ganske "giret" og litt rastløs. Noe jeg jo kjenner godt igjen fra kortisonkurene mine hjemme det siste året.

Ja, hva gjør jeg da på her inne?
Vanligvis sovner i 01 -tiden (av og til senere) og så sover jeg til ca 04 - 05. tiden, men de siste dagene har jeg selv uten sovetabletter klart å slumre meg litt videre til ca 06.30. Og det er ikke så verst. I går var jeg dødstrøtt og sovnet faktisk kl 23. :-)  Skal prøve uten sovetabletter i fortsettelsen også nå.

Jeg kler meg og setter på kaffe. (har kjøpt noe "babymelk" på kartong her som jeg varmer litt i microen før den havner i kaffen) Har jo hatt med meg "Coffe mate" pulvermelk fra Norge, men det begynner å bli lite igjen av den så sper på med litt lokale innkjøp.
Sjekker så FB for å se om andre er oppe.. og hva som skjer der. Eller bare hører på musikk.

Så kl 07.00 - kommer de for å sjekke tempen og blodtrykk. Så en liten tur på badet og tar morgen kattevasken bare med vanlig vann i fjeset.
Det er så rart å ikke trenge tenke på å greie/fikse håret, he he. Ganske deilig egentlig.


Har det begynt å vokse igjen etter barberingen..?  Ja ja, alt dette skal jo falle helt av i løpet av en 7 -10 dager etter cellegiften. 

Ca 08.30 - kommer frokosten. Og dosetten fylles med piller, he he. Jeg liker frokosten, det er alltid en eller annen form for grøt og foreløpig er jeg ikke lei av det. De serverer hauger og lass med sukker til alt mulig her og kanel hadde jeg med meg fra Norge. Teposer får du og masse av, men jeg liker jo best kaffe da...
Ellers er det brød (du kan velge hvitt eller grovt, men ofte er det en av hver som serveres) og smør. Jeg har ofte vann til frokost, eller litt juice som jeg kjøpte i butikken før jeg havnet i iso. (den må ikke være fersk, men pasteurisert og i kartong)

Dosetten min


Ca. 10.00 kommer de med dagens første drypp intravenøst og tar blodprøver. 

Ca. 11.30 er det lunsj. Den er en merkelig kombinasjon, he he. Kokte epler, et stykke kjøtt (biffkjøtt) uten saus eller noe og vanligvis også et hardkokt egg. + en eller annen slags fruktsaft. Alt utenom egget som er med skall, varmer jeg i microen. Eplene pleier jeg grave utav innmaten, da skallet er litt seigt etter koking. Godt i grunnen, men kjenner jeg er litt lei epler på denne måten, så idag strødde jeg på litt sukker og kanel for å variere litt. Ble bra det. Her er det forresten også av og til brød med og da tar jeg egget oppå brødet, nesten som hjemme det. ;-)

Etter måltidene pleier jeg alltid vaske opp. Det er jo så greit å ha noe å gjøre. Da vasker jeg opp i vasken på badet og så skal kjørlene oppi en boks med en slags solution, sikkert noe bakteriedrepende tror jeg. Der skal de ligge ca 15 min, før jeg skyller av dem i varmt vann (og her er det varmt vann altså) og legger dem til tørk på stålbordet.

Her er beholderen vi legger oppvasken i i 15 min. Og den har et lokk som legges oppå. 


Ca 12.30 er det "vodkavask" som mange kaller det her. Eller spunchbath... (bruker en slags steril vaskeklut du får her.)
Da kommer de med rene sykehusklær til deg og mens du er på badet og bader i "vodka" vasker de rent rommet ditt og skifter på sengtøyet.
 Ulike flasker brukes til ulike ting, så her var det greit synes jeg å ha en sprittusj med slik at jeg kunne merke flaskene. En til "Body", en til Intimsoner, men den blir også brukt til fjeset og hodet først, før det mer intime. Så er det og en flaske med noe rødt stoff, som brukes til å skylle munnen med. Du får ikke bruke tannkost, for det kan gi fare for blødning i tannkjøttet og det vil vi jo ikke ha nå...  Myk tanntråd har en fått bruke litt av forresten. Og de hjelper deg med å vaske ryggen, for der kommer en jo ikke til selv.



Ca. kl 14 er det (pillemenn) mat igjen her.  Og du skal ta pillene dine også ved dette måltidet. Dette er vel dette som regnes er middagen. Litt synd den er så tidlig, for er ikke alltid så sulten på den tiden. Det hender jeg setter den i kjøleskapet og tar den litt senere. Varierer hva det er. Alltid en suppe som jeg tror jeg har likt alle sammen av. Der er det også ofte litt grønnsaker oppi, noe jeg savner mer av her. (har hamstret litt hermetikk før iso til litt variasjon, som f.eks tomatbønner,  maisbokser, og litt hermetisk tunfisk har jeg fått av en annen pasient ;-)) En skal ikke ha ferske grønnsaker eller frukt i Iso, alt skal være godt kokt.

Ellers kan maten bestå av alt fra ulik fisk, tunge (ikke så ofte heldigvis), lever, pastarett med kjøtt, potetstappe er også ofte tilbehør til middagen. Da er det godt med litt salt og pepper på. Kan ofte serveres brød også til dette måltidet. Så vasker jeg jo opp igjen da etterpå.

Ca. kl 18, ja gjett, mat igjen... he he. 
Ikke et stort måltid, men som regel noe varmt. Og siste pillerunde fra dosetten.

Det var vel litt om rutinene. I tillegg velger jeg å vaske mitt eget undertøy her i Iso. Så har en noe å gjøre den stunden også.. ;-)

Ellers er det mye pc bruk (kommunikasjon),  litt vandring, tøyninger og strekking av kropp som gjelder. Ikke mye har det blitt, for jeg kjenner at kroppen er svak og ikke klarer så mye. Klarte nesten en knebøy her en dag... og det sier litt. Lettere med situps, for det krever ikke så mye benstyrke. Men blir ikke så mange av disse heller.

Tilbringer litt tid her ved pc'en  ja...

Litt å fokusere på og drømme mot her!!



Etter dagens blodverdimålinger viser mine blodplater nedgang, Nede på 26 i dag og en får visst påfyll hvis de går under 20. Så vi får se i morgen.
Ellers er jeg enda høyt oppe  på hemoglobin, 107. Leukocyttene daler sakte men sikkert, er nå på 0,19. For de som forstår hva dette betyr da, he he.
Jeg lærer underveis her, og bruker nå et fancy xl skjema som jeg putter målingene mine inn i og som vil komme ut på flotte grafer ol. Stilig, dette er det en medpasient som har ordnet for meg og flere andre.

Forresten her i Iso er det et ultrafiolett lys som alltid skal stå på på badet når du ikke bruker det. Dette skruer du bare av når du er der inne, og må huske på å sette på igjen etterpå når du skrur av det vanlige lyset.
Ellers skal døren mellom "slusen", der toalettet er og rommet med kjøleskap oppvask og kjøkkenting alltid være lukket. Dvs, du bruker jo rommet, men skal lukke etter deg når du er ferdig der ute.
Glemmer jeg det av og til... ja, men igjen det blir mer og mer rutine etterhvert. ;-)


Sjekk her Grete, hva som har fått hedersplassen på rommet mitt!! ;-) 

For de andre pasientene som fortsatt er utegående, har jeg satt opp et kort i vinduet mitt, slik at de kan se hvilket rom jeg er på. Det kunne jo være vi fikk øye på hverandre, he he. Men for at airconditionen skal virke skikkelig må persiennene være nede når sola står på denne siden. 

Så blir det god natt fra meg her, med bilde av den flotte "nightgownen" vi får utlevert til nattøy... for varmt å sove i synes jeg, men slik ser den ut iallefall. ;-)


Ingen kommentarer: