tirsdag 15. juli 2014

Dag 4 med cellegift

Siste dag med cellegift i dag. Siden jeg ikke har hatt hatt noe særlig bivirkninger, kommer jo tankene snikende.... virker dette ikke på meg?, skal man ikke få noe ubehag....?
Vel det ble litt i dag.
Startet som vanlig i 10 tiden med de 6 flaskene som skal inn da. Avtalte med Brendan å ha en liten foto-session sammen ute litt senere i nye t-skjorter.
Etter første runden kjente jeg at jeg var trøttere enn normalt. Prøvde sove litt den timen jeg må vente pga heftig tissing før jeg kan gå ut.
Var jo litt irriterende å døse deilig vekk for bare å bli vekket 5 -10 min senere av at jeg måtte på do.
Sånn holdt det på ca en time.
Så fikk jeg spist litt og vi våget oss ut i "verden". Traff litt folk på veien ned og måtte jo prate og høre hvordan ting gikk med dem.  
Fikk tatt koselige bilder med Brendan utenfor og så vandret Roald og meg til trikken for å dra til et litt større kjøpesenter ikke så langt unna.

Her er vi ute i den flotte hagen som omgir sykehuset, med koselige stier og fine blomster. 

Ville handle litt inn til isolasjonstiden, for å ha litt muligheter for variasjon. Men det er ikke all mat du skal ha i ISO, så andre pasienter har resurchet litt med Dr. F  og laget en liten liste som vi har spredd blandt oss via FB. Lurt dette, for da kan en forberede seg til Iso og handle inn ting en tror en trenger.

En vet jo ikke hvor lenge etter tilbakeføringen av stamcellene at blodverdiene dropper ned til det nivå der en må i ioslasjon. Her er det stor variasjon, alt fra dagen etter til en to tre dager. Men siden en ikke vet så er det greit å forberede seg litt på forhånd.
På min handleliste i dag sto hermetisk mais, hermetiske tomatbønner, kulepenner, farris, en eller annen form for vifte (gjerne en slik håndholdt en som kan være god når hetetoktene setter inn innimellom), nøtter som må være ristede/varmebehandlet, og appelsinjuice som er pasteurisert, og en til liten kartong med melk som er for babyer egentlig, men denne skal være steril og ok også i ISO.

Fikk jo ikke tid til alt dette da, for tiden hadde igjen flydd fra oss.. måtte være tilbake til 17 for ny drypp. Ja ja, ikke mye gjenstår nå.
Kjenner at duphalacen har sin virkning, men er litt rar i magen, litt oppblåst og slipper mye luft. Er rett og slett og litt  "sore in my butt". (hørtes liksom litt finere ut på engelsk, he he)
Ja ja, får prøve med litt sinksalve som jeg har med meg når jeg kommer hjem.

Kom litt for sent til dryppet i dag og, men de stresser ikke det noe. Blir bare litt forskjøvet i tid det neste som kommer.
Og jeg var igjen veldig trøtt da jeg kom hjem.... det er nok effekten på cellegiften som gjør sitt inntog tenker jeg.
Jeg fikk spist litt i sekstiden etter dryppet og tatt tabletter og så sluknet jeg....  sov til nærmere 20.00 og det var godt.
Da nurse Olga kom med siste dryppet for i dag prøvde jeg forklare henne om sårheten og en litt urolig mage. Hun forstår ikke godt engelsk, men er kjapp til å ringe dr, F som jeg får snakke med. Og hun kommer etterpå med noe som jeg skal drikke. He he, her vet de hva de skal gjøre, hvis de bare får vite ha som er galt.
Olga er så søt og snill, stryker meg på kinnet og viser masse omsorg. Fikk også forklart at jeg savner de hjemme og ikke minst hunden min. Hun fikk se bilde av henne og er så god på å trøste... :-)

Ja i morgen er en ny dag og da får jeg treffe Gunn Heidi som ankom Moskva i dag og skal bo på Vega til i morgen. Hun har blitt mottatt av Roald på hotellet og sikkert blitt tatt godt imot. Tror de fikk seg en god middag og en rusletur og.
Jeg kan nesten ikke vente..... til i morgen, skal bli godt med en landsmann til her på huset!!! ;-)

I morgen er det for min del "rest day", som vel består av en del drypp som de kaller utvaskdag.
Dagen etter er det min nye bursdag!! Da skal stamcellene settes inn igjen i gjennom min Moy Brat og inn i blodet igjen. Og som sagt finne sin vei tilbake til beinmargen. Utrolig prosess dette!! :-)

Ingen kommentarer: