tirsdag 8. juli 2014

Siste dag mobilisering og innleggelse av CVK (catheter line)

Synes tiden går ganske fort her jeg. I dag var siste dagen med mobilisering. Fikk steroidene i ti tiden og skal ha siste sprøytene med neupogen i kveld og natt.
Har kjent bare pittelitt til skjelettsn\merter i dag. Kun litt ubehag i hoftene. Ellers var det innleggelse av CVK (sentralt venekateter) som stod på programmet i dag.
Ved godt mot, bare litt nervøs var jeg da de kom og hentet meg. Rommet der dette skjer ligger rett nede i gangen her. Et sterilt rom med en benk midt i rommet tildekket med blått papir. Opp på benken bar det og jeg fikk forsikret meg om at de skulle bruke lokalbedøvelse før inngrepet.  Jeg lå på ryggen med hodet vendt til ene siden. Og der stod en av sykesøstrene og klargjorde utstyret. Ehhh, hadde ikke så lyst til å se på det akkurat da så lukket øynene en del.
Kjente at hjertet pumpet. Prøvde å slappe av og fokusere på pusten min, men hjertet pumpet i vei... klarte ikke kontrollere det, he he. Legen som skulle utføre inngrepet snakket engelsk heldigvis. Hun beroliget og sa at ikke uvanlig å være redd første gangen en gjør det. "Just relax, and it gets n\much better" .... he he, lett å si det.
De la så et klede over hodet mitt og det hjalp litt faktisk, var litt tryggere liksom. Og så sa hun at nå kommer det et lite stikk og det var ikke mer enn et lite stikk heller, ikke noe som gjorde sørlig vond i det hele tatt. Tror de bruker godt med bedøvelse...
Så følte jeg det alle snakker om, denne pressfølelsen når de skyver slangen inni venen din nedover mot hjertet der den skal ligge. Ikke vondt dette heller, kun pressfølelse. Og så sydde de noen sting for å feste slangene godt. Ikke vondt pga at du er bedøvet.
Og så var det over. En frykter alltid det ukjente, men når det er gjort er det egentlig ikke noe en hadde trengt å grue seg for....  lett å si kanskje men dog, slik var det for meg.

Hårnettet er for å holde slangene litt inntil hodet da det kan være sårt hvis de blir dratt utover eller nedover slik rett etter inngrepet. Kunne kjenne litt mer sårhet /ømhet når bedøvelsen gikk ut, men ikke mer enn litt ubehag og du holder bare hodet litt mer rolig når du beveger deg. 

Håper det går fint å sove med da... jeg som er en sidesover. Fra ene siden til andre siden.... må bli litt mer rygg i natt tenker jeg. :-)

Roald og meg var en tur ute i hagen i dag bare. Fikk ikke lov til å gå utenfor sykehusområdet. Var inne i kirken og fikk smake på hellig vann tror jeg....   Var vakter der , så jeg spurte ikke om å få ta bilder inne. Flott å se da. Mye bilder på veggene og flere slike kar med sand oppi som folk tenner lys og setter oppi.

Fant også den lille kafeen rett ved kirken og tok en kopp kaffe der. De selger også småretter med mat og div brus/leskedrikker.
Gikk og satte oss ute i den fredelige hagen ved hovedfronten på sykehuset er. Der er det bare så nydelig og fredelig. En utrolig ro kommer liksom over en der. Må bare oppleves. Nå er der også masse flotte blomster rundt omkring.


 Det er bare nydelig her, en gammel og erværdig bygning som er flott resaurert....  virkelig et sted for "healing" and get well. 

Var rundt på baksiden av sykehuset etterpå og tror jeg kunne se vinduet på rommet mitt der oppe i tredje etasje. 
Mener det er nr to fra venstre. Vinduene kan ikke åpnes, da dette er isolasjonsavdelingen der dette ikke er lov eller tilrådelig å gjøre. 

Da er det kun kl 03.00 sprøyten min igjen i natt, så er det igang med høstingen av stamceller i morgen i 8 -9 tiden i morgen. Håper på bare en dag med høsting... men en vet aldri. Skal ha 2.millioner stamceller, så mange bruker også to dager på dette. :-) Vi får vente og se.... 

Ingen kommentarer: