onsdag 9. juli 2014

Høsting av stamceller

Har våknet tidlig i dag. Spent på hvordan høstingen av stamcellene vil gå. Ikke kaffe i dag nei. Og så lite drikke som mulig. Jeg er jo ikke akkurat kjent for å ha selskapsblære så å ligge i 5 -6 timer uten å kunne gå på do vi kaaanskje bli et problem. ;-)
Men jeg er forberedt, godt forberedt. Det finnes mulighet for å bruke bekken og jeg er utstyrt med en nydelig "nappy" fra USA, he he. "just i case you know". Folk her er så hyggelige og generøse. :-)

Og her kommer Dr. F in med et stort smil og spør om jeg er klar. YES I AM!!!
Alle ledninger blir koblet til og nå putrer det lystig i maskinen ved siden av meg her. Blod trekkes ut og blod føres tilbake. To og en halv til tre ganger skal visst blodet mitt føres gjennom denne maskinen.   "For en makaløs mekanikk! " he he.

Dr. F klargjør maskinen til bruk 

Har sovet litt nå og det var deilig. Det er ikke noe ubehag ved høstingen, kjenner kun litt nummenhet i leppene av og til.


Var kanskje ikke så lurt å sove heller for hva er det jeg pleier gjøre hver gang jeg våkner opp, jo nemlig å tisse. Så da ble det bekken da gitt. gikk fint det og. ;-)

Begynne å komme litt i posen nå, men hvor mye det lir vet vi jo ikke før senere i dag etter at de ar blitt tellet opp ett eller annet sted her.

Jeg måtte bare en tur ut etter å ha sittet stille i fem timer, så vi gikk en liten rusletur til butikken. Merket at jeg var litt svak og svimmel innimellom, men tok det rolig så det gikk fint. Fikk jo noen litt merkelige blikk der jeg gikk med antennene ut av halsen. ;-)

Fikk tatt et besøk ned på 2. etg og hilst på alle sammen der. Brendan, Chad (Canada), Misha (Australia), Kris (Canada) og Bekram (vet ikke skrivemåte) som ikke var tilstede akkurat da. Og alle de kjekke pårørende da som er svært viktige for oss alle. :-)

Da jeg kom opp på rommet igjen kom Dr. F inn og gav meg resultatet på dagens høsting. Den var på hele 2.6 mill stamceller pr. kg body weight. JIPPI!!! Da slipper jeg en dag til med høsting. Herlig. Dr. F var også meget fornøyd.


Vi hadde også to bursdager som skulle feires i dag. Både Hatice og Judi hadde fått tilbake stamcellene sine i dag. :-) Vi samlet oss alle ute i hallen for å feire deres "nye liv" og kaste det gamle ut på gulvet.

Noen av de herlige pårørende har samlet seg. 

På grunn av at vi har så mange i Iso nå måtte pasientene som foreløpig bor i 2. etg også kle på seg beskyttelsesklær. Her er noen av dem. 

Noen har fått nye "antenner" 

Her er bursdagsbarna!! Judi og Hatice under overvåkning av Dr. F

Bursdagsbarna får utdelt hver sin "pin" med en lilje på av Dr. F som symboliserer  et "nytt liv".  Og Anastasia utleverer også sine gratulasjoner. 

Pasientgjengen... :-) 

Og her er sykepleier Olga som fikk æren av å fjerne den store CVK'en  etter at jeg hadde fått en ny runde med kortison før kvelden. Er litt størrelse på den ja....  Spasiba Olga!! 

4 kommentarer:

Tone sa...

Så kjekt å lese i bloggen :-)
Og for ein herlige gjeng som er samlet der borte, og alle med en felles sak - å bli friske! Så utrolig bra at dette tilbudet fins! Det norske helsevesenet burde skamme seg... :-(

Elisabeth Gahnstrøm sa...

Ja, det er skikkeligt kjekt at du skriver blogg,Gro!
Kjekt å høre at du trives med de andre der i Moskva !!!Lykke til videre,jeg følger bloggen din hver dag!!!
Mvh Elisabeth

Gro sa...

Takk takk, begge to. Det er kjekt å få kommentarer og!! ;-)
Det er virkelig en knallkjekk gjeng her borte. Gjør det hele myyye enklere og bedre. Får så mye støtte og gode opplevelser.

Anonym sa...

Så kjekt og litt uvirkelig å lese om dagene dine i Russland.
Synes du er utrolig tapper og tøff Gro!
Så godt at du har mange rundt deg der borte!
Heia Gro :-)
Liv