torsdag 24. juli 2014

Dag 5 i ISO, Ups, low bloodplates. (DAG +6)

Denne posten her er fra i går, blir bare publisert i dag, litt for sent... ;-)

Fra jeg sto opp i morges, egentlig etterbare 4-5 timers søvn, følte jeg meg veldig bra.
Har hatt en sånn god "opptur" som jeg vet kan være reaksjoner på kortison. Vi får jo enda litt av det her i ISO, sammen med masse annet beskyttende og "saliner" i de dryppene vi får.
Har ikke oversikt på hva alt er.
Får jo også tabletter tre ganger om dagen + mine egne smertestillende medisiner, som må trappes ned forsiktig etter at jeg er kommet hjem.
Så det er nesten et lite måltid, hvis en tilfeldigvis må ta alt på en gang, he he.

Jeg hang over Facebook i morges og delte min opptur og glede med medpasienter og dere andre. Blir så sosial og snakkesalig av denne "giretheten" og "oppturen" Og da er jeg nå helt avhengig av nettet her inne.

Etter analyse av blodprøvene viste det seg at jeg hadde sunket så mye at det var nødvendig med litt påfyll. Hadde 15 tror jeg og du skal være over 20 her for at det skal være godt nok.
Så da ble det påfyll ja. Tok ikke lang tid og det er et gult stoff som jeg selvfølgelig  glemte å ta bilde av.
Leukocyttene var på 0,16, så jeg nærmer meg vel bunnen nå, før  det vil foregå noe de kaller "engraftment" og da kan det bli plutselige store hopp oppover.  Engraftment er når mine nye stamceller begynner å produsere blodceller igjen. Og her er det de hvite blodlegemene (leukosyttene som er viktige. Det er de om skal gjøre jobben med å danne et nytt friskt immunsystem for kroppen min. Andre viktige er jo selvfølgelig hemoglobinet, de røde blodlegemene, som gjør at kroppen klarer ta opp nok oksygen. og til slutt blodplatene, som jo er de som gjør at blodet ditt koagulerer og derfor at blod stopper av seg selv når du får en eller annen blødning.
Det er disse tre typene blodceller som overvåkes og måles hele tiden mens du er her.

Hemoglobin (røde blodlegemer): Bør være mer enn 80. Er du under det får du påfyll intravenøst til de er på et akseptabelt nivå

Leukcocytter (hvite blodlegemer tilknyttet immunforsvaret): Når verdiene er på under 1.mill, dvs 0, et eller annet bærer det inn på isolatet. Dagen etter transplantasjonen (dag +1) var mitt tall, 1,9. Dagen etter det igjen (dag +2) var det nede på 0,85 så da ble jeg isolert.

I dag på dag +7 var mine verdier leuk på 0, 11, så det ser ikke ut til å skje engraftment her enda.. Ja ja, det får ta den tiden det trenger. Kunne ta opp til dag +10 sa Dr. F.  Jeg har det veldig bra her i ISO så det gjør ikke noe for meg. (enda iallefall)

Blodplater (gjør at blodet koagulerer normalt ved blødninger): Skal ikke gå under 20, da får du infusjoner for å forebygge og avhjelpe dette.

For min del har jeg også måttet innføre en mer grundig rutine av behandling av føttene/tærne.
De er blitt ganske så tørre i huden og gjør at jeg har fått små sprekker i overgangen fot/tå, på de to minste tærne.
Har liksom ikke merket at de er blitt så tørre, for resten av huden har foreløpig ikke blitt det. Så nå er det først grundig vodkavask mellom tærne for å holde det rent, påføring av antibakteriell salve og god innsmøring av lotion på føttene generelt.

Her er jeg klar med utstyret

Da jeg allerede før denne behandlingen har merket perioder som kommer og går med litt hetetokter pga kommende menopause, var det ekstra greit å kjøpe et lite hjelpemiddel til bruk når de kom her under behandlingen. Jeg har vært heldig og har vært oppe i 3. etg hele tiden av mitt opphold. Der er det ikke så varmt som nede i 2.etg. Men nede kan de åpne vinduer og det kan jeg ikke gjøre her oppe. Rommet jeg bor på er "sealed off" fra verden utenfor. 

Og når jeg nå er i isolasjon og ikke kan nyte gåturer i frisk luft ute, ble denne vifta et kjærkomment tilskudd. 

Selv om jeg liker og spiser mye av maten her her det kjærkomment med litt norske innslag av og til. 
Knekkebrød fra Rema, nammm og leverpostei. Legg merke til den lille boksen med babyhodet på. Det er faktisk babymat, noe kjøttgreier. Den skal få stå uåpnet for min del og heller kanskje tas med hjem dom en litt artig souvenir. Nutrilettdrikker får vi i søkk og kav her i ISO. Drikker litt av og til av dette, en ikke alle smakene er like gode. 

Her har vi fått en liten kvelds-snack til den vanlige kveldsmaten.  Kjeksen (rosa pakke) har jeg begynt å ty til når kveldshungeren (kortisonrelatert) setter inn. Denne puddingen/kaken var god, med litt rosiner i bunn. 



En litt artig opplevelse her, var da jeg plutselig mistet den ene nesebeskytteren på brillene på gulvet. Jeg hørte den datt, og dessverre var den litt lik fargen på gulvet her... Ja ja, ned på alle fire måtte jeg jo og lette og lette.... måtte liksom stryke over gulvflisene med hendene for å prøve å kjenne den.
Holdt jo på en stund overalt.. og kom jo plutselig på hvordan dette hadde sett ut for andre som kom inn i rommet. Kanskje de ville trodd at jeg sjekket gulvvasken, at der ikke var rent nok... eller at de her trodde det var ei i ISO som helt hadde "bikket over" og blitt rimelig gal.... he he, lo litt for meg selv her da.
Men tror dere ikke jeg fant den, he he. Joda og med et lettelsens sukk.... ;-)

En annen historie som ikke var like lystig, var da  nurse Olga kom for å sjekke blodtrykk og slikt en kveld. Hun er så hyggelig og blid og ble litt bekymret da hun kom mitt i en hetetokt hos meg. He he, og da svetter jeg jo. Hun kjente bekymret på pannen min og tok blodtrykk.
Dette viste et høyt undertrykk som jo ikke er bra. Og vips var mobilen fremme og Dr. Fedorenko på tråden. Han spurte litt spørsmål om hvordan jeg følte meg og symptomer, men jeg følte meg jo bra jeg egentlig, bortsett fra svettingen da.
Olga pratet mer med Dr.  F og gav meg en pille under tungen som skulle løses opp der av seg selv. Så skulle hun komme tilbake etter 30 min.
Hmmm, var jo litt bekymret de 30 min da, men følte ikke noe symptomer på noe galt heller.
Nytt blodtrykk ble tatt da hun kom tilbake, og da var det plutselig helt normalt igjen. Ny tlf til Dr.F og jeg tror de konkluderte med at det måtte ha vært en feilmåling av maskinen. :-)
Puh, ble lettet og glad da. ;-)
Viser seg jo at jeg har drevet og tatt ut denne kontakten til blodtrykksmaskinen for å lade diverse dippedutter her.... og det var visst ikke så lurt. Så nå rører ikke jeg den kontakten lenger, he he. ;-)

Skulle egentlig blogge dette i går kveld, men da hodet begynte å falle ned og jeg rett og slett ikke så bokstavene lenger måtte jeg jo bare kapitulere og sove. :-)

Ingen kommentarer: