torsdag 3. juli 2014

Dag to med testing - og litt bilder (torsdag 3. juli)

Fikk beskjed om å ikke drikke eller spise denne morgenen også. Fikk ta tablettene mine da,men ikke noe mer.
Det går fint, jeg blir hentet til Nevrografitest og EMG (elektromyografi) ca kl 10. Dette gikk greit, men var i dag ganske smertefullt. Rart for hjemme har EMG med nåler som stikkes inn i muskelen, vært værst, men her var det omvendt. Den med elektrodene på huden som de så setter strøm på, var absolutt verst i dag. Kanskje de bruker mer strøm enn hjemme?
Legen som utførte testene var veldig flink og koselig. Hun snakket godt engelsk, så ingen problemer med kommunikasjonen mellom oss. Hun informerte faktisk mer enn noen av legene hjemme har gjort om testen.
Hun sier at kortisonkuren hjemme rett før jeg reiste kan ha påvirket resultatet. Det så veldig bra ut... hun gir meg veldig gode prognoser for behandlingen. Ikke axonal skade på nervene og mye av myelinlaget har blitt mye bedre enn det var. Så kortisonkurene jeg har tatt i over ett år nå har virket!! :-)

Så var det MR. Ble fulgt av Anastasia bort til stedet de gjør dette. Tok bilder både av hjerne og ryggen, noe var også med kontrast, så det tok sin tid. Jeg sovnet faktisk flere ganger underveis.... litt lite søvn og de gjentakende dunkene i maskinen var bare sååå søvndyssende. Litt redd for slike muskelrykninger en kan få når en sovner, så jeg prøvde å holde meg våken. Men sovnet allikevel. He he, håper bildene ble ok.

Det som er litt dumt med testedagene er at du må være tilgjengelig på rommet ditt hele dagen. Du får ikke alltid et eksakt tidspunkt for testene, de kommer bare og henter deg når du skal avgårde. Da kan du ikke gå ut eller sitte inne på rommet til noen andre pasienter, hvis ikke sykepleierne har fått med seg hvor du er. Men sånn er det bare og du kan gå ut etter at du er ferdig hvis du ønsker.

Hadde spinalpunksjon som siste test i dag. Dr. F tar denne selv. Jeg må si jeg grudde meg til dette. Har tatt den en gang før og da gikk det fint, uten hodeverk etterpå. Hadde så lite lyst til å tilbringe de neste dagene i flatt i senga på grunn av hodeverk.
Vi gikk inn i et rom nede i gangen her og jeg krøllet meg sammen så godt jeg kunne. Han sprayet noe kaldt på og satte en bedøvelse tror jeg. Og så kjente jeg ikke mer.... ingenting mer. Plutselig etter et par minutt viste han meg røret med spinalvæsken på. WOW, imponert? JA, det var utrolig. Kjente ikke når ha satte inn sprøyta for å få ut væsken. Herlig!! Kanskje de har ekstra god bedøvelse her i Moskva? Eller bare en spesielt dyktig lege. ;-)

Etterpå skulle jeg ligge flatt i to timer. Helst på magen. Vel, det å ligge på magen er ikke noe jeg liker, så jeg rullet over på siden etter en liten stund. Sov en time vel og etterpå kjente jeg ingenting og reiste meg opp. Det ble ikke noe hodepine, JIPPI!!
Da kom også Dr. F og gav beskjed om at nå var det bursdagsfeiring på gang ute i hallen.
Det var feiring for Nancy og Sheila som fikk stamcellene sine inn i dag. HAPPY BIRTHDAY TO YOU BOTH!!!

Nancy, Sheila, Dr. F og Anastasia med bøtten som stamcellene har ligget nedfryst i. 

Her er de fire som til nå har fått stamcellene sine tilbake og som nærmer seg tiden for isolasjon. 
Sheila, Nancy, Andrea og Stevie

Roald og Eirik var kommet også nå så etterpå tok vi en tur ut. Gikk rundt sykehuset og fant denne flotte parken/skogen. Her er det en sti som går helt tilbake til hotellet. Noe Roald har tenkt å teste ut en annen dag.
I dag gikk vi bare et lite stykke innover i parken. Herlig å se litt grønt igjen.

Litt lekeapparater for barn her

Og litt lekeapparater for voksne...

Flotte turmuligheter her

Her har det nok vært arrangert et eller annet løp.

Når du er ute om kvelden vil de ha deg tilbake til avdelingen kl 21, så Etter at Roald og Eirik dro tilbake til hotellet hadde jeg enda litt tid før jeg måtte inn. Tok en tur rundt omkring på sykehusområdet. Så mye vakkert å se. Ble sittende på en benk der ute og bare nyte stillheten og det deilige varme været. 

Her er fronten på sykehuset. 

Det er et stort offentlig sykehus med mange bygg som ligger rundt her.

På denne siden av sykehuset er det jeg har mitt rom. 

Det ligger også en kirke inne på sykehusområdet. Et herlig og fredelig sted å vandre rundt på.

Flott kirkespir

Se hvem jeg fant på kirketrappa

Nydelig


2 kommentarer:

Terese sa...

Så bra at ryggmargsprøven gikk fint :) Jeg har tatt den en gang her hjemme og fikk ingen info om å ligge etterpå. Ble sendt rett ut av poliklinikken etter prøven var tatt, tok noen blodprøver på blodlaben og dro så opp i barnehagen på dugnad og pusset vinduer resten av ettermiddagen! Gjett om jeg hadde hodepine dagen etter? Jadda, faktisk i 4-5 dager etterpå... Tredje dagen skulle vi på Bryan Adams konsert så jeg dro opp på sykehuset for å se om det var noe de kunne gjøre men da måtte jeg legges inn og ligge der et par dager, fristet ikke. Fikk istedet resept på veldig sterke smertestillende og beskjed om at jeg kunne ta inntil 6 i døgnet, 4 halvtimen før konserten begynte og eventuelt 2 til underveis/etterpå. Det funket og jeg kom meg på konserten jeg hadde gledet meg til! :) Masse lykke til videre!!!

Gro sa...

Takk Terese
Ja Spinalpunksjonen kan være ganske trøttanes hvis en får den hodeverken. Hjemme har de gått noe bort fra dette med å ligge flatt etterpå, men jeg gjorde det hjemme også da jeg tok den husker jeg.Lå da i en time flatt og drakk cola. Hjemme kan de gjøre den patchingen som du nok ble tilbudt, men her kunne jeg ikke gjort det pga behandlingen som skal komme her nå etterpå. (fare for infeksjoner ol)